Jongeren-1077x516.jpg

positief zelfbeeld/ zelfvertrouwen training

Kinderen en jongeren kunnen last hebben van een negatief zelfbeeld dat ze in de weg zit om gelukkig te zijn, vrij van spanning op school en thuis. Ze denken bijvoorbeeld dat ze altijd worden buitengesloten of dat ze niet de moeite waard zijn of dat ze nooit iets goed kunnen doen. In deze individuele of groepstraining voor leren ze weer positief naar zichzelf te kijken, trots te zijn op wie ze zijn en wat ze kunnen. Ze bouwen stap voor stap aan meer zelfvertrouwen zodat ze ook meer durven te ondernemen. Dit werkt door op allerlei gebieden van het dagelijks leven. Dit is fijn voor kinderen op de basisschool maar ook voor brugklassers of jongeren die keuzes moeten maken voor hun toekomst.

Mees, 12 jaar: “Ik weet nu dat ik oké ben, ik maak me veel minder zorgen over wat anderen van me denken. Ik durf meer mezelf te zijn”.

sterrenstof_header3.jpg

(fAAL)ANGST TRAINING

Kinderen en jongeren kunnen zich onzeker en angstig voelen. Het begint met een beetje spanning totdat het steeds meer het dagelijks leven beheerst. Dan kan het fijn zijn om het met hulp van buitenaf goed aan te pakken. We hebben veel ervaring met het overwinnen van angst en we doen dat op een speelse, uitnodigende én gestructureerde manier. Zo nodig zetten we EMDR in. Soms kan angst een duidelijke aanleiding hebben omdat er iets ergs is gebeurd maar het kan ook zo maar ontstaan zijn.

Faalangst komt vaak voor bij kinderen. Veel kinderen hebben er last van, op school, met presenteren of bij sporten. Er wordt veel van kinderen gevraagd, net gek dat faalangst bij kinderen veel voorkomt.

Lotte, 9 jaar: “Ik heb mijn bange gedachtes op vakantie gestuurd en nu ben ik weer de baas in mijn eigen hoofd en lijf en dat is zo fijn!’

Heemstede_Bronsteeweg_49.jpg

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Een training waarin kinderen leren aandacht te hebben bij wat ze doen, denken of voelen op het moment dat het er is, zonder er meteen (en automatisch) op te reageren. Ze vinden het vaak moeilijk om met zorgen om te gaan. Kinderen leren in de training een hoofd vol gedachten tot rust te brengen. Ze leren met stemmingen en impulsen om te gaan, waardoor zij geconcentreerd en aandachtiger kunnen werken. Ook leren kinderen om te gaan met emoties zoals boosheid en angst. Ze leren meer te vertrouwen op zichzelf en mild en begripvol te zijn naar zichzelf en anderen.

Sem, 11 jaar: ‘Ik voel me nu in de klas een stuk rustiger, vervelende dingen raken met niet meer zo’. Ik kijk nu minder op tegen de brugklas volgend jaar’.