Tips voor ouders bij het omgaan met boosheid en andere lastige emoties

Comment

Tips voor ouders bij het omgaan met boosheid en andere lastige emoties

Reageren op een emotionele bui

1.       Erkennen

Maak connectie door de emotie te benoemen. Benoem zo mogelijk ook de waarom van de boosheid. Ga niet te snel, herhaal en benoem totdat het kind wat bedaart en zich gehoord voelt. Neem even de tijd, sluit aan bij wat er nu is, probeer rustig te blijven. Focus desnoods op je ademhaling of zeg iets aanmoedigends tegen jezelf. Wacht met reageren en leer je eigen woede/emoties te beheersen.

 ‘Ik zie dat je boos bent, je bent ook moe van de dag en nu mag je je speen niet. Dat is ook vervelend’.

‘Ik zie dat je verdrietig bent en dat mag ook. Huil maar even’

‘Ik ben bij je. Ik begrijp je. Iedereen moet weleens huilen.

 2.       Begrens

Als het nodig is dan geef je aan wat je verwacht of wat de regels zijn op rustige toon en zonder lange uitleg. 

‘Je mag boos zijn maar je mag je broertje niet slaan’. Geef aan wat ze  wel kan doen. ‘Je kunt het oplossen met woorden (of iets dergelijks)’.

‘Ik wil dat je stop met schoppen, ga maar rustig worden op jouw rustplek’

 3.       Reageer positief

Geef een compliment of een  knuffel als het lukt. Probeer telkens met een schone lei te beginnen. Als de driftbui over is dan is het klaar. Probeer de sfeer luchtig te houden.

 Algemene tips

·       Bedenk samen drie-vier basisregels die je weergeeft met plaatjes en waar je op terug kan komen. Bijvoorbeeld: ‘

‘In huis praten wij aardig tegen elkaar en doen we elkaar geen pijn’

‘Als we boos zijn dan gaan we naar de rustplek’

‘Aan tafel eten we 5 happen’

·       Een eenvoudige, visuele weergave van bijv. een dag- en/of weekstructuur werkt goed. Vermijd verassingen en plan veel rust/lege momenten in.

·       Creëer een vast rustplek in huis, het liefst op een zitzak of een dikke mat. Leg er aantrekkelijke materialen neer die kalmerend werken. Knuffels, kneedballetjes, tangles, kussens.

·       Hang een thermometer/stoplicht  in huis waarop je kind kan aangeven hoe het zich voelt en teken er eventueel ‘oplossingen bij’. Dit kan een speelse manier worden van praten over ‘spanning’. Bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat het nu oranje is bij jou, ga maar even een oplossing kiezen zodat je weer naar groen gaat’.

·       Zie de buien als een soort storm die langskomt en die jullie samen doorstaan. Je kind heeft last van een driftbui en dat hoort erbij. Je kind is niet de driftbui, je kind doet dit niet expres. Herinner jezelf eraan dat het uiten van gevoelens goed is.

·       Als je de situatie vanuit liefde en begrip benadert dan komt er veel meer ruimte voor verbetering.  Haal diep adem en kies voor een liefdevolle aanpak. Bedenk welke gedachte je boos maakt en zet daar een liefdevolle gedachte voor in de plaats. Kijk wat bij je past, bijv: ’Ik kies voor de liefde’ of ‘Ook dit gaat voorbij, ik hoef er alleen maar te zijn voor mijn kind’ of ‘Het enige wat ik moet doen is mijn kind liefhebben’. Houd het simpel. Je kind heeft er behoefte aan om in jouw aanwezigheid zijn emoties de vrije loop te laten gaan, en om van jou te horen dat je nog steeds van hem houdt, ondanks al die rottige gevoelens.

·       Leg jezelf niet te veel druk op. Je hoeft niet alles perfect te doen en alle problemen direct op te lossen. Neem de tijd en laat zo nodig de routine los. Al die dingen die je nog moet doen zijn voor later. 

·       Zorg voor jezelf. De sleutel is om elke dag net zo goed voor jezelf te zorgen als voor je kinderen. Vervul zowel hun behoeftes als die van jezelf. Je kunt kleine mini-pauzes nemen door rustig een kop thee te drinken of een wandeling maken. Op wilskracht komt je een heel eind maar het is belangrijk om je batterij regelmatig op te laden zodat je vrolijk bent en oprechte aandacht hebt voor je kind.

·       Bekijk welke momenten op een dag het zwaarst zijn en maak een plan ter verbetering. Wat kan makkelijker? Doe het niet alleen, vraag om hulp.

 

Comment

Mama of papa missen

Comment

Mama of papa missen

Echtscheiding. Hoe reageer je als je kind de andere ouder mist?

Misschien heeft jullie kind de scheiding op zich goed opgepakt, maar is er nu een periode waarin je kind moeite heeft met het missen van de andere ouder. Soms zie je dat als een kind bijvoorbeeld even niet zo lekker in zijn of haar vel zit of als het een spannende of onrustige periode is.

Het kan helpen om dat zo te benoemen en erbij te vermelden: ‘’Geeft niks, het is ook lastig en het komt vanzelf weer goed.’’ Je kind dat vertrouwen te geven kan helpen om het niet al te groot te maken.

Steunen, troosten en in gesprek blijven is heel goed. Sta stil bij het gevoel en laat dat er zijn. Erken dat het moeilijk kan zijn. Daarnaast zou ik kiezen voor een heel praktische insteek. Jullie helpen het beste als jullie zelf niet al te veel meegaan in de emoties. Blijf zelf positief en oplossingsgericht en probeer niet al te veel mee te gaan in hoe moeilijk en zwaar het voor je kind (en voor jou) is. 

Kinderen kunnen desgevraagd vaak goed verwoorden wat er in ze omgaat. Dat is fijn want dan kun je samen nadenken over wat kan helpen op de moeilijke momenten. Het helpt vaak goed als je samen – misschien ook met vader erbij – een plannetje maakt met dingen die kunnen helpen als ze zich verdrietig voelen, of om te voorkomen dat ze verdrietig wordt. 

Brainstorm samen zoveel jullie kunnen en laat je kind daarna kiezen welke dingen het worden. Zo geef je controle en dat kan helpen om het beter aan te kunnen. Probeer wat dingen uit en pas zonodig aan. Zorg ervoor dat jullie zelf uit de emoties blijven en geef je kind vertrouwen dat hij/zij het kan leren. Komt goed; ze kunnen het, het is nu even pittig maar samen gaan jullie ervoor zorgen dat het weer fijn en goed verloopt. 

Wat kun je (onder andere) doen? 

  • Is het handig om te bellen of juist niet? Denk na over een goed tijdstip (niet vlak voor het slapen gaan).

  • Een schriftje om in te schrijven. Jullie kunnen er voor het weekend iets in schrijven en je kind kan het gevoel erin zetten.

  • Wat helpt als je kind zich rot voelt? Een foto van een lievelingsdier? Van jullie? Een heel vrolijke foto of plaatje? Plak die in het schriftje.

  • Bedenk wat hij/zij kan doen als het even pittig is: muziek luisteren, er even over praten, iets leuks doen met papa of mama, filmpje kijken, rondje rennen….

  • Iets meenemen van de ouder die er niet is (T-shirt, foto…) 

  • Voor elke dag een kleinigheidje en/of briefje om open te maken (kan zij ook voor jullie doen). Helpt vaak goed als tijdelijk

Comment

Hooggevoeligheid, geen stoornis maar een eigenschap

Comment

Hooggevoeligheid, geen stoornis maar een eigenschap

Hooggevoeligheid, geen stoornis maar een eigenschap

Opstaan, snel ontbijten, even op de tablet, naar school fietsen. Intensieve schooldag. Spelen of naar muziekles, eten, tv kijken of nog even gamen en naar bed. Lekker slapen.. als het lukt. De dagen van onze kinderen zitten bomvol. En wat krijgen ze veel prikkels binnen! Wat doen ze met al die informatie, al die indrukken, die emoties?

Finn, 8 jaar: ‘Mama, ik kan niet slapen. Mijn hoofd zit zo vol!’

Al die prikkels moeten verwerkt en opgeruimd worden. Dat is extra moeilijk aIs je kind hooggevoelig (of hoogsensitief/HSP) is. Dan komt er nóg meer binnen, ze hebben namelijk een gevoeliger zenuwstelsel dat sneller geprikkeld raakt. En dan heeft je kind dus ook meer tijd nodig om bij te komen. Om te ontladen. Tot rust te komen.

Kenmerken hooggevoeligheid

Natuurlijk is ieder kind anders maar misschien herken je een paar kenmerken van hooggevoeligheid bij je kind:

- Snel ontroerd is en/of emoties intens beleefd

- Veel droomt of fantaseert

- Indrukken op een dieper niveau verwerkt

- Een sterk inlevingsvermogen heeft

- Een sterk gevoel voor rechtvaardigheid heeft: “Het moet kloppen”

- Erg zorgzaam en (zelf)bewust is

- Veel en diep nadenkt

- Perfectionistisch ingesteld is

Er zitten veel mooie kanten aan

Hooggevoeligheid is zo oud als de mensheid. Het is geen stoornis, maar gewoon een menselijke eigenschap. Maar in deze drukke tijd is het wel heel fijn als je kind - en jij als ouder- er goed mee om kan gaan. Dan is het juist een kwaliteit! Er zitten zo veel mooie kanten aan, zoals empathie, oog voor detail en verrassend creatief kunnen denken. Out of the box. Hooggevoelige kinderen voelen emoties sterk aan en stellen voor het slapen gaan vaak van die trots makende diepzinnige vragen.

Noah, 10 jaar: ‘Mama, waarom doen mensen niet altijd wat ze beloven?

Thomas, 7 jaar: ‘Waarom kijkt juf vaak zo verdrietig? ‘

Gun je je kind support?

In mijn praktijk leer ik kinderen om op tijd aan te voelen wanneer hun emmer bijna vol zit en hoe ze die makkelijk kunnen legen. Soms kan één prikkel namelijk net teveel zijn. Even opladen op een chill-plek of een paar rondjes buiten rennen kan wonderen doen. Geen kind vindt het leuk om plotseling heel boos te worden. Om de controle over zichzelf te verliezen. Alle kinderen willen het liefst lekker met alles meedoen. ‘Dat is gewoon chill😉’

Verder kijk ik samen met ouders naar wat er achter het lastige gedrag zit. Waar komt dit gedrag vandaag? En wat is er nodig om hier goed op in te spelen, hoe stel je grenzen én wanneer beweeg je mee? Zo kunnen we samen met je kind in kaart brengen welke oplossingen in zijn of haar specifieke situatie goed helpen.

Herken je bovenstaande kenmerken en gun je jouw kind wat praktische support? Ik overleg graag over hoe we dit het beste kunnen doen.

Comment